De essentie van SEO webteksten en vindbaarheid
Bij een zoekopdracht rangschikt Google automatisch alle bekomen zoekresultaten op basis van een eigen “ranking”-score. Deze score wordt door Google bepaald op basis van tientallen diverse criteria. Zelf kan je dan ook die elementen beïnvloeden, waardoor de website beter vindbaar wordt. Hier volgen alvast de BASISREGELS voor een betere vindbaarheid:
1) Maak per pagina 1 zoekwoordencombinatie (= 2 specifieke zoektermen)
2) Meer pagina’s als onderdeel van de website leidt tot betere vindbaarheid
3) Meer woorden als onderdeel van de pagina leidt tot betere vindbaarheid
4) Gebruik zoektermen op meerdere manieren en plaatsen in de website
5) Gebruik in paginatitel, beschrijving & zoekwoorden dezelfde zoektermen
6) Breng regelmatig relevante wijzigingen aan op de website
7) Zorg voor meer links vanop andere websites naar uw site
Hierna bespreken we bovenstaande BASISREGELS meer in detail:
1) Maak per pagina één “zoekwoordencombinatie”: bepaal daarom ALLEREERST één combinatie van twee (2) specifieke zoektermen voor elke pagina waarop u zich wil focussen:
a. Maak een oplijsting van de zoekwoorden-combinaties waarop u graag gevonden wil worden (bvb. “slotenmaker Mechelen”, “schilder Boom”, “schilderwerken Geel”,...). Per zoekwoorden-combinatie gebruikt u dus het best twee zoekwoorden. Enerzijds een woord dat de dienstverlening of het product goed beschrijft, op de manier waarop uw doelgroep naar deze dienst of dit product zal zoeken. Anderzijds een woord dat een bepaalde locatie, regio (of de verschillende regio’s) waarop u zich richt goed omschrijft.
b. Creëer in de website een specifieke pagina voor elke combinatie van zoekwoorden waarop u gevonden wil worden: dit verhoogt uw ranking in Google voor die combinatie.
c. Gebruik de gekozen zoektermen op die pagina veelvuldig (streef naar 3% van de woorden op die pagina). Op een tekst van 300 woorden laat u dus beide zoekwoorden elk minstens 9 maal voorkomen. Zorg er voor dat de tekst aangenaam leesbaar blijft.
2) Maak meer webpagina’s => betere vindbaarheid:
Elke pagina is afzonderlijk vindbaar via Google. Dus: hoe meer pagina’s u aanmaakt, hoe meer wegen er leiden naar uw website. Hoe meer pagina’s uw website heeft, hoe meer bezoekers deze website zal aantrekken via Google. Maak zeker relevante webpagina’s!
3) Schrijf webteksten met meer woorden => betere vindbaarheid:
Een pagina met weinig woorden, heeft weinig belangrijkheid (gewicht) in de ogen van Google en zal daarom doorgaans slechter vindbaar zijn. Google vindt de hoeveelheid woorden op uw website enorm belangrijk. In die mate zelfs, dat u bij een verdubbeling van het aantal woorden op uw website, bijna een verdubbeling van het aantal bezoekers mag verwachten. Probeer dus op elk van uw webpagina’s minstens 300 woorden, maar optimaal zelfs tussen de 500 en de 1000 woorden te gebruiken. En meten is weten …
4) Diversifieer de plaatsing van de zoektermen en wissel deze regelmatig ook af op andere pagina’s. Gebruik uw zoektermen op zo veel mogelijk van deze verschillende manieren op elke pagina:
a. In de knopnaam
b. In de hoofdtitel van de tekst (H1)
c. In subtitels (H2, H3, H4, ...)
d. In de normale tekst
e. In het vet geplaatst
f. In de benamingen van de foto’s die u uploadt (kies goede omschrijvingen)
g. In genummerde oplijstingen of in opsommingen (met bullets)
h. Zorg voor een hyperlink die het zoekwoord linkt naar een interne pagina of naar een externe webpagina
i. Gebruik soms synoniemen van uw zoektermen (bvb. bij “schilderen” horen “beschilderen” & “verven”)
j. Gebruik veelvuldig woorden die gerelateerd zijn aan uw zoekterm (bvb.: bij “schilderen” horen de woorden: verf, borstels, rollen, penselen, plafondverf, acryl, muurverf en zelfs ook muren basislaag, droogtijd, textuur, tinten, ... ). Google detecteert op die manier de betekenis van de volledige pagina nog beter. Laat je inspireren door Google:
https://www.google.be/#q=schilder
k. Eventueel in de “footer” van de pagina
5) Gebruik de twee (vooraf bepaalde) specifieke zoektermen zeker steeds in iedere paginatitel, in uw beschrijving en in de ‘keywords’: dit zijn technische meta-veldjes in de HTML-code, die ook via het CMS rechtstreeks kunnen worden ingevuld. Voorzie elke webpagina van een duidelijk leesbare technische beschrijving en titel. Deze zullen worden weergegeven in de oplijsting van de Google zoekresultaten. Zorg er tevens voor dat de specifieke zoektermen van de desbetreffende pagina altijd voorkomen in de beschrijving en in de titel van die pagina. Gebruik in de titel en de beschrijving ook zo weinig mogelijk woorden die niet voorkomen op de pagina zelf.
a. Titel voorbeeld: “Schilderwerken Mertens: schilder in Mechelen met meer dan 20 jaar ervaring!”
b. Beschrijving: gebruik een krachtige leesbare zin waarin veel woorden staan die ook in de eerste van de paragraaf van de pagina voorkomen.
c. Kernwoorden: beperk je (per pagina) tot maximaal 10 kernwoorden, gescheiden door een komma.
6) Breng regelmatig wijzigingen aan op uw website, omdat Google ziet wanneer uw website het laatst gewijzigd is: als gevolg daarvan schuiven websites die up-to-date zijn naar boven in de zoekresultaten.
Het is relatief eenvoudig om een nieuwigheid toe te voegen, een extra referentie, enkele zinnen anders te verwoorden, een product of dienst wisselend in de kijker te zetten …. Als er maar wat beweegt op uw website, want dergelijke zinvolle dynamiek wordt door Google beloond met betere zoekresultaten!
Let er ook altijd op dat u de website up-to-date houdt wanneer u tijdsgebonden zaken aankondigt, zoals: productlancering, acties, promoties, solden, opendeurdagen, braderij, vakantiedagen, feestdagen, enz. …
7) Zorg voor zo veel mogelijk links vanop andere websites naar uw website: want Google kijkt naar de “online reputatie” van uw website. Het is dus belangrijk om zo veel mogelijk degelijke externe websites, naar uw website te doen verwijzen. U hoeft daarvoor niet te betalen aan die websites. We sommen hierbij enkele kanalen op, die u kan benutten voor het verhogen van uw online reputatie:
a. Vraag aan de volgende partijen om een link naar uw website te willen vermelden: klanten, leveranciers, koepelorganisaties, KMO-zones, gemeentes, bedrijvenwebsites, startportalen, enz. ….
b. Schrijf zelf regelmatig constructieve commentaren op forums, waarbij u verwijst naar uw eigen website (dat kan best onder een neutrale schuilnaam) …
c. Zorg er voor dat uw bedrijf geregistreerd is op “Google Places” en vraag eventueel aan enkele tevreden klanten om een gunstige review te schrijven …